Downloads
A collection of tools, research, and documents on diabetes and restricted carbohydrate diets available for download.

DocumentsDate added

Order by : Name | Date | Hits [ Ascendant ]
Having lived with diabetes for many years, Ron Raab noticed that when he reduced the amount of carbohydrate in his diet,his blood glucose levels improved. His experience of theshortcomings of high-carbohydrate dietary recommendationsin regulating his blood glucose led him to adopt an alternativeapproach. In this article, the author outlines his choice of amuch reduced carbohydrate dietary intake as a key element ofhis diabetes management. He also highlights the logic of thisapproach and some of its supporting evidence, and describesthe major contradictions inherent in the high-carbohydraterecommendations that constitute mainstream advice.
This commentary provides some basic information on metabolic adaptations that lead to sparing of muscle protein during a VLCARB, and reviews studies examining the effects of VLCARB interventions on body composition.
There exists a group of individuals, whose ranks spread across theglobe, who earnestly believe in a theory known as the ‘metabolicadvantage’. This term was popularized by the late Dr. Robert Atkins,who claimed it was possible to gain weight on a high-carbohydratediet but lose weight on a low-carbohydrate diet even when the 2 dietscontained the exact same number of calories[1].Atkins’ theory has never been validated. In fact, repeated metabolicward studies – the most tightly controlled type of dietary study – haverepeatedly shown no difference in fat loss among low- and highcarbohydratediets of identical caloric content.
file icon The Protein Debatehot!Tooltip 02/14/2007 Hits: 707
From the Introduction:Protein plays a litany of roles in living systems: structural elements, peptide hormones, cell recognition, antibodies… the list is staggering and continues to grow as our understanding of biology expands. What, however, is the role of dietary protein in health and disease in humans? Is the source, type and quantity intimately and directly tied to optimal physical development and continued wellbeing? Is it causative or preventative of disease? How do we know, and how can we know?One would think this question should be straightforward and easily answered; as you will soon see the question is anything but simple! In the pages that follow, two scientists at the top of their respective fields--Dr. T. Colin Campbell, Professor of Nutritional Biochemistry at Cornell University, author of The China Study and Dr. Loren Cordain Professor, Department of Health Exercise Science, Colorado State University, author of The Paleo Diet—make their competing cases for the role of dietary protein in health and disease.Commentary:Obviously I side with protein and fat having a core place in our diets.
From the abstract: A carbohydrate-restricted regimen improved glycemic control and lipid profiles in selected motivated patients. Therefore, further investigation of the effects of this protocol on treating diabetes mellitus should be considered. Additionally, the reduction of insulin afforded by this diet could theoretically lead to a reduction in hypoglycemic events.
  • «
  •  Start 
  •  Prev 
  •  1 
  •  2 
  •  3 
  •  4 
  •  5 
  •  6 
  •  7 
  •  8 
  •  9 
  •  Next 
  •  End 
  • »
Page 1 of 9